Hoe kun je een omzetstijging in je webwinkel realiseren? Hoe pak je dit aan? Waar begin je. Dit onderwerp wordt in deze blog uitgebreid besproken.
Als klanten bij ons komen met de vraag hun webshop een 'boost te geven', bedoelt men vaak hoe vergroot ik de omzet van mijn webwinkel. Vanzelfsprekend zijn er verschrikkelijk veel online marketing tricks en tools die we in kunnen zetten maar het vertrekpunt is vaak kijken naar de reeds gerealiseerde omzet.
Vragen die we dan vaak stellen tijds de nul-meting zijn:
'Hoe ben je nu tot de huidige omzet gekomen?'
'Waar komen je klanten vandaan?'
'Welke marketingkanalen zet je tot nu toe in om tot deze omzet te komen?'
'Wat werkt voor jouw product of dienst goed, en wat werkt minder goed?'
'Wat heb je tot nu toe geprobeerd om tot je webshop naar een volgende level te brengen?'
Wanneer we antwoord hebben op deze vragen bestaat er vaak al een redelijk goed beeld op welke terreinen winst te behalen valt. Nou klinkt dat als een open deur die we intrappen, maar wonderbaarlijk genoeg horen we vaak na een eerste sessie met een nieuwe klant dat het kennismakingsgesprek al onwijs verhelderend en inspirerend is geweest en veel nieuwe inzichten heeft gegeven. Hoe kan dat nou? want feitelijk stellen we alleen een aantal redelijk eenvoudige vragen en gaan vaak nog niet eens heel erg de techniek in. Dat komt vaak later pas.
Veelal fungeren we in deze stap alleen al als sparringspartner, waar veel ondernemers baat bij blijken te hebben. Dit geldt zowel voor marketingmanagers van grote webshopklanten, als zowel kleine beginnende webshopondernemers. Beide zijn vaak erg druk met het werken 'in de webshop' inplaats van 'aan de webshop'.
Daarbij ontbreekt het vaak aan een duidelijke strategie. Een webshop, een facebookpagina, een twitteraccount maakt nog geen internetstrategie. Het inzetten van Google Adwords en posts op Facebook en Instagram zetten is ook nog geen strategie. Een marketingstrategie bevat de visie en campagnedoelen van de organisatie en zet dit uit naar verschillende marketingmiddelen en beschrijft hoe deze ingezet moeten worden. Als dat helder is, kan je voor jezelf en plan maken voor de korte en langere termijn om die strategie uit te voeren.
Next steps…
Nadat we een nul-meting en quickscan van de webshop hebben gemaakt zijn er 2 belangrijke parameters waar we naar kijken.
1. Aantal unieke bezoekers per maand
2. Het aantal transacties per maand
Als je deze twee waarden door elkaar deelt krijg je het conversiepercentage van je webshop. Deze waarde geeft dus aan hoeveel procent van je websitebezoekers daadwerkelijk overgaat tot verkoop. (Zelf snel jouw conversiepercentage berekenen? Klik hier)
Aan de hand van de quickscan die we doen kunnen we vaak al gauw bepalen op welke 2 gebieden de focus moet liggen. Meer klanten naar de webshop sturen of zorgen dat we de conversie van de site kunnen verhogen waarbij we zorgen dat het huidige websiteverkeer wordt omgezet naar betalende klanten. Beide methodes hebben vanzelfsprekend een verhoging van de omzet tot gevolg.
Wanneer we gaan voor een omzetstijging door meer verkeer naar de webshop te generen, zit het antwoord in een slimme en gedegen online marketingaanpak.
Wanneer we de focus gaan leggen op het verbeteren van het conversiepercentage zit het antwoord in 'conversieoptimalisatie'.
Elke aanpak kent zijn eigen set aan tools die we in kunnen zetten. Aangezien dit een ontzettend breed onderwerp is zullen 2 aparte blogposts maken over beide onderwerpen en de werking ervan. Hieronder een beknopt overzicht van middelen, kanalen en tools die je in kunt zetten om traffic te genereren en conversie te verhogen.
Meer bezoekers genereren:
- Facebook Ads
- Google Adwords
- Direct mail
- SEO
- Online Display
- Instagram
- Bloggen
- Vloggen
- Linkedin
Meer conversie genereren:
- Remarketing (Facebook)
- Remarketing (Real-time-bidding)
- Mousetracking / bezoekeropnames (goede tools zijn hotjar & mouseflow)
- E-mail Automation
- Marketing Automation
Benieuwd hoe we de omzet van jouw webshop kunnen vergroten?
Laten we een afspraak maken. Tot gauw?