Voor een webshop is het van groot belang dat de bezoekers een veilig gevoel krijgen bij de webshop. Op deze wijze wordt de drempel verlaagd om privacy gevoelige gegevens achter te laten en plaatst de bezoeker sneller een bestelling in de webshop. Beveiliging via een SSL certificaat (https) biedt uitkomst, hoe uitgebreider het certificaat des te groter het effect voor je webshop. Door het gebruik van https door bedrijven als Facebook, Thuiszorg en de groene adresbalk bij internetbankieren is het aantal websites met een SSL certificaat in rap tempo toegenomen.
Google maakte in 2014 bekend dat ze https laten meewegen in de ranking van zoekresultaten. Een positieve ontwikkeling, want hiermee zet Google zich in om het internet veiliger te maken. Maar wat is https nu eigenlijk? HyperText Transfer Protocol Secure is een uitbreiding op het standaard http. Https heeft als doel gegevens veilig uit te wisselen over een computernetwerk. Met https wordt de overdracht tussen de gebruiker en de webomgeving versleuteld verzonden. Hierdoor is niet mogelijk voor derden om de gegevens te lezen. Hoe krijg je een https verbinding? Https gaat via een SSL-verbinding (Secure Sockets Layer) dat voor versleutelde overdracht zorgt. Hiervoor dient een SSL-certificaat te worden geïnstalleerd binnen de website. Nu wordt hier ook al gebruik van gemaakt alleen vrijwel voor pagina's waarop bezoekers privacygevoelige informatie achterlaten, bijvoorbeeld adresgegevens en betalingsgegevens in webshops.
Een groene adresbalk voor optimaal vertrouwen
Een groene adresbalk, zoals bijvoorbeeld in het geval van banken, biedt de hoogst mogelijke veiligheid. Hierbij worden de domeinhouder, de bedrijfsgegevens en de aanvrager van het certificaat gecontroleerd. Dit meest uitgebreide SSL certificaat is de EV variant. Voor bedrijven is dit erg interessant omdat een groene balk resulteert in meer klantvertrouwen en hiermee dus ook meer omzet.
Niet veilig in Google Chrome
Google pakt onbeveiligde sites geleidelijk aan, zo begon het met de slechtere ranking bij de zoekresultaten zoals eerder beschreven. Nu wordt in de Google Chrome browser een melding gegeven naast de URL balk met een melding not secure (niet veilig) wanneer een website geen SSL verbinding heeft.
Voorkom vertraging
SEO-specialisten hebben zich kritisch geuit over de maatregel van Google. Zij vinden namelijk de toegevoegde waarde beperkt. Ze zien de praktische voordelen met de aanschaf, installatie en beheren van SSL certificaten, maar maken zich zorgen over de mogelijk negatieve gevolgen op de snelheid van de website die SSL-certificaten met zich meebrengt. Wanneer een SSL-certificaat niet goed wordt geïnstalleerd dan heeft dit negatieve gevolgen voor de zoekresultaten. Het is daarom belangrijk dat SSL goed wordt geïnstalleerd en geconfigureerd.