Wat is het verschil tussen Pinterest en Instagram? Hoe verschillend zijn deze twee socialemediakanalen? Op beide platformen draait het om afbeeldingen. Je kunt er als bedrijf de visuele content delen. Het verhaal van jouw bedrijf uitbeelden.
Maar wat is er nu zo verschillend? Wat kan op Pinterest wel en wat op Instagram niet vice versa? En welke van de twee media past het beste in jouw social media strategie? Hier de verschillen tussen de twee platformen: Pinterest versus Instagram.
Soort foto’s
Op zowel Instagram als Pinterest draait het om afbeeldingen. Persoonlijke- of aansprekende foto’s. Die kun je delen met jouw volgers..
Foto’s die gedeeld worden op Instagram zijn vaak gemaakt door de gebruikers zelf. Het zijn foto’s van gebeurtenissen uit het dagelijkse leven of van andere persoonlijke ervaringen. Je deelt deze. Eventueel nadat je ze nog mooier hebt gemaakt. Dit soort foto’s zie je stukken minder op Pinterest. Hier staan vooral foto’s die door anderen gemaakt zijn of interessant zijn gemaakt (gepind). Dus foto’s die gewoon ergens op het internet gevonden zijn. Het zijn vaak afbeeldingen die dromen weergeven of ideeën voor activiteiten en producten.
Doel voor het gebruik
Beide socialmediakanalen laten je anderen volgen. Zo zie je op jouw persoonlijke homefeed de foto’s welke gedeeld worden op Pinterest of Instagram.
Instagram wordt vooral gebruikt door mensen vanwege personen of bedrijven die zij kennen. Om zo op de hoogte te blijven van wat zij meemaken. Anderzijds delen mensen hier hun ervaringen met de volgers. De persoonlijke aard van de relatie is kenmerkend.
Pinterest wordt merendeels gebruikt als bron van inspiratie. Mensen zoeken en verzamelen er ideeën gebaseerd op hun eigen interesses. Het delen van foto’s die ze pinnen is niet per se de hoofdzaak. Het gaat er vooral om foto’s te verzamelen voor jezelf, op jouw borden, zodat jij ze later terug kunt vinden. Het gaat hier dus om persoonlijke interesses.
Mogelijkheden per platform
Uiteraard kennen beide platforms hun eigen ‘technische’ mogelijkheden met bijbehorende voor- en nadelen. Je foto’s voor plaatsing bewerken, dat kan op Instagram. Zo kun je foto’s draaien, erop inzoomen en eventuele filters erop toepassen. Op Pinterest kan dit niet. Op beide platforms is het mogelijk om hashtags te gebruiken. Het is dé manier om foto’s te vinden en gevonden te worden.
Je kunt op Instagram geen foto’s van anderen delen met jouw volgers. Je kunt ze leuk vinden of er een reactie bij plaatsen. Pinterest maakt het delen van foto’s die iemand anders heeft geplaatst wel mogelijk (het repinnen). 80% van die foto’s op Pinterest zijn ge-repind. Op Pinterest is elke foto een link naar de bron. Pinterest genereert zo veel traffic. Op Instagram is dit niet mogelijk. Een link-URL is op Pinterest niet klikbaar.
Pinterest versus Instagram, wat gebruik ik?
Hoe bepaal je nu of Pinterest of juist Instagram voor jou interessant is? Of zijn ze misschien allebei heel interessant om toe te voegen aan je social media strategie?
De eerste vraag die gesteld moet worden: waar is mijn doelgroep actief?
De tweede vraag: welk doel wil ik bereiken op het platform?
Hoewel Pinterest en Instagram beide visuele social media platforms zijn, zijn er veel verschillen! Moeite met het bedenken van een passende contentstrategie? Vraag Béyonit! Wij helpen je graag met je socialemediakanalen.
Artikelen in categorie
- Béyonit Demoreel
- SEO optimalisatie anno 2023
- Béyonit komt met innovatieve online showroom voor autodealers
- Waarom Google Shopping steeds interessanter wordt voor je webshop
- Google Analytics anonimiseren (stappenplan voor AVG)
- 7 tips om hoger te komen in Google
- Pinterest vs Instagram
- Betrouwbaar overkomen met SSL-certificaat
- 10 tips om beter te ranken in Google