Heb jij al lange tijd de ambitie om één of meer van jouw unieke producten in andere landen aan de man te brengen? Dan is dit jouw moment. Sinds 15 januari 2020 is het namelijk mogelijk om je in te schrijven bij Amazon Nederland. Tot vandaag is het enkel mogelijk om e-books te verkopen en aan te schaffen, maar Amazon heeft laten weten dat er op korte termijn nog veel meer categorieën bij gaan komen.
Maar wat is Amazon nou precies? En hoe zorgt Amazon ervoor dat ik makkelijker een buitenlandse markt kan betreden met mijn producten? In dit artikel vertellen we je er alles over.
Wat is Amazon?
Je hebt ongetwijfeld al een keer van Amazon gehoord. Amazon is een Amerikaans e-commercebedrijf met vestigingen en magazijnen over de gehele wereld. Over de jaren hebben ze een enorme naamsbekendheid opgebouwd en daarom staat Amazon dan ook in veel landen in de top 10 meest gebruikte webshops. In Duitsland zijn ze zelfs goed voor een derde van de volledige Duitse e-commercemarkt.
Je kunt Amazon eigenlijk wel zien als een internationale Bol.com. Naast dat ze zelf een enorm assortiment hebben is het bij Amazon, net als bij Bol.com, ook mogelijk om je als persoon/bedrijf aan te melden als verkoper. Zo kan je als verkoper ‘meeliften’ op de naamsbekendheid en je product(en) aan een enorm publiek tonen zonder torenhoge marketingkosten. Dit is waar het interessant wordt voor jou. Maar hoe krijg je je producten op Amazon? En hoe zorg je ervoor dat mensen (in Nederland en het buitenland) jouw producten gaan kopen?
Hoe werkt Amazon?
Amazon is een enorme verzameling van producten in alle categorieën. Schoenen, sieraden, woondecoraties, diverse elektronische apparaten, je kunt er voor álles terecht. Een ideale manier dus om als persoon/bedrijf jouw producten aan de man te brengen. Verkopers kunnen door middel van een feed hun productassortiment binnen enkele tellen op Amazon zetten. Je komt dan samen met andere aanbieders als verkoper bij een product te staan.
De feed die naar Amazon geüpload wordt bevat diverse producteigenschappen. Denk hierbij aan:
- Producttitel
- EAN-code
- Prijs
- Productomschrijving
Bied je een bestaand product aan? Dan worden de gegevens zo ingeladen aan de hand van de EAN-code. Maar is jouw product uniek, dan dien je alle gegevens zelf aan te leveren. Inclusief hoge kwaliteit foto’s van het product.
Uiteraard gaat ook bij Amazon voor niks de zon op. Per verkoop betaal je daarom een bepaalde commissie aan Amazon. Dit hangt af van het product en de waarde van het product. De verzending kan je uit handen geven en door Amazon laten verzorgen. Je kunt het ook zelf doen.
Hoe maakt Amazon verkopen in het buitenland makkelijker?
Amazon Nederland kan dus een uitgelegen kans zijn om jouw producten op een nieuwe manier aan de man te brengen. Maar de ware kracht van Amazon schuilt zich in de internationale mogelijkheden. Het is namelijk mogelijk om met je Nederlandse verkoper-account de andere 5 Europese marketplaces van Amazon te gebruiken. Zo kan je bijvoorbeeld ook je producten in Duitsland aanbieden, waar het aandeel van Amazon in de e-commercemarkt enorm is.
Het enige waar je dan wel aan moet denken is de productinformatie van jouw assortiment. Deze is natuurlijk is het Nederlands. Amazon gaat dit helaas niet voor je vertalen. Je zult dus zelf aan de slag moeten gaan met de vertalingen. Nou denk je misschien direct aan Google Translate of ‘een kennis of collega die wel redelijk Duits kan’, maar dit raden we je af.
Duidelijke en informatieve teksten van groot belang voor positie
Het is namelijk erg belangrijk dat de informatie die je geeft op Amazon accuraat is en de productomschrijving de potentiële klant overtuigt om het product aan te schaffen. Denk maar eens bij jezelf na; zou jij een product kopen op Amazon waarvan de titel en omschrijving allerlei taal- en spelfouten bevat?
Je antwoord hierop is hoogstwaarschijnlijk nee. Wat begrijpelijk is. Taal- en spelfouten, onlogische zinsopbouw of überhaupt verkeerd taalgebruik creëert geen vertrouwen. En vertrouwen is zeer belangrijk wanneer je wilt dat mensen jouw producten aanschaffen.
Daarom raden we je dan ook ten zeerste aan om je teksten te laten vertalen door een native speaker. Native speakers zijn mensen die zijn opgegroeid met de taal en het foutloos kunnen schrijven en spreken. Net zoals wij native speaker van het Nederlands zijn. Alleen zij kunnen ervoor zorgen dat je teksten 100% accuraat zijn en aansluiten bij je doelgroep. Maar waar vindt je een native speaker? Dat is gelukkig niet zo moeilijk. Je moet alleen weten waar je moet zoeken.
Stel, je wilt beginnen met Duitsland. Dan ben je op zoek naar een vertaalbureau met Duitse native speakers. Vertaalbureau Perfect, bijvoorbeeld, is een professioneel vertaalbureau dat beschikt over in-house native speakers. Zij zijn ISO-gecertificeerd (9001 & 17100) en geven je een kwaliteitsgarantie op hun vertaalwerk. Zo ben je verzekerd van kwalitatief hoogstaande teksten die je producten vindbaar maken op de juiste zoekwoorden én die je potentiële klanten overtuigen om bij jou klant te worden.
Slaan je producten aan? Begin je eigen webshop!
Marketplaces als Bol.com en Amazon zijn een ideale manier om de vraag naar jouw producten in andere landen te testen. Heb je alle bovengenoemde punten goed doorgevoerd en zijn je producten een succes via Amazon in Duitsland? Dan wil je het natuurlijk zo winstgevend mogelijk voor jouw bedrijf maken. Sinds je bij Amazon een bepaalde commissie betaald heeft dit dus invloed op je marge. Je zou er daarom voor kunnen kiezen om je eigen webshop te beginnen in Duitsland.
Doordat je producten op Amazon een succes zijn is de kans zeer aannemelijk dat ze ook als warme broodjes over de toonbank gaan in jouw webshop. Hiervoor moet je wel je webshop vertalen. Ook hiervoor kan je bij een vertaalbureau aankloppen.
Naast dat zij alle teksten 100% accuraat vertalen gaan ze ook kijken naar de branche, cultuur en regio waarin jij van plan bent te gaan verkopen. Zo zorgen ze ervoor dat jouw webshop en producten aansluiten de doelgroep. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bepaald kleur- en woordgebruik, maar ook zinsopbouw. Simpelweg je Nederlandse webshop naar een andere taal vertalen is niet genoeg om een buitenlandse markt te veroveren.
Nieuwsgierig geworden naar jouw kansen en mogelijkheden? Ga dan vooral eens sparren met een vertaalbureau. Zij hebben jarenlange ervaring en hebben al vele bedrijven geholpen met hun internationale ambities. Wie weet, misschien jou binnenkort ook wel.