Google is afgelopen week met een grote upgrade gekomen van haar zoekalgoritme. Vanaf woensdag 21 april beloont Google websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Google kondigde deze update al eerder dit jaar aan, maar vanaf deze week is deze upgrade daadwerkelijk doorgevoerd.
Het ‘Mobile friendly’ maken van websites is hiermee een ranking factor geworden. Heeft de concurrent wel een website die geschikt is voor mobiel maar jij nog niet? Dan zal jouw website vanaf mobiel gebruik lager in de zoekresultaten naar voren komen dan de site van de concurrent.
Wil je weten of jouw website door Google als ‘Mobile Friendly’ wordt gezien? Check het met de Mobile Friendly Test van Google.
In dit artikel geven we een aantal tips om je voordeel te doen met deze upgrade van Google.
Mobile Web
Steeds meer mensen gebruiken internet vanaf een mobiel apparaat. Vanaf begin 2014 zien we binnen Béyonit dat op sommige webshops die we onderhouden 70% van al het verkeer vanaf een mobiel apparaat komt. Komt jouw website nou niet door de Mobile Friendly Test van Google? Wees niet bang! De manieren die hieronder zijn beschreven zorgen ervoor dat je met het nieuwe algoritme een goede positie in de zoekresultaten van Google houdt of krijgt. Deze tips zijn zowel handig voor SEO-doeleinden als verbetering van de gebruikerservaring.
1. Responsive Design
Een responsive design is de beste manier om je website te optimaliseren en het nieuwe zoekalgoritme van Google te omarmen. Op deze manier geven de URL’s op alle apparaten dezelfde HTML weer. Bekijk voor een voorbeeld eens de site van Brink Industrial of Succes met Afvallen die volgens dit principe is opgeleverd.
Nou is vergt de verandering van een website naar een responsive design enig technisch ombouwwerk. Gelukkig zijn er ook andere mogelijkheden om sites redelijk snel via content- of platformoptimalisatie aan te passen.
2. Content-optimalisatie
Het is belangrijk dat de gebruikerservaring op mobile devices net zo prettig is als op desktop. Hiermee draag je in de nieuwe situatie bij aan een betere ranking in de zoekresultaten van Google. Hou er bijvoorbeeld rekening mee dat je kortere en logische titels gebruikt van pagina’s. Zorg ervoor dat call-to-action-buttons verspreid staan op je pagina’s en niet helemaal onderaan op een mobiele pagina. Hiermee zorg je voor aanzienlijk meer conversie vanaf mobiel.
Door te anticiperen op de veranderingen van Google’s zoekalgoritme zorg je voor meer dan alleen hogere posities in de zoekresultaten. Op dit moment vindt meer dan de helft van al het internetgebruikt plaats vanaf mobiel. Denk aan het zoeken van aangelegenheden in Google, gebruik van sociale media, verzenden van mail en andere berichten… Hierdoor zijn de voordelen voor jouw als online speler en voor je eindgebruiker natuurlijk legio. Je website dus aanpassen voor mobiel gebruik zal positief uitpakken voor de conversie op de website en hierdoor uiteindelijk bijdragen aan een beter bedrijfsresultaat.
3. Platform-optimalisatie
Op technisch vlak zijn er nog een aantal belangrijke optimalisaties die goed zijn om in de gaten te houden. Vermijdbijvoorbeeld Flash (voor zover je dit nog gebruikte). Accepteer vormen van CSS en Javascript en optimaliseer de laadtijd van de pagina’s. Ook deze zaken neemt Google mee in de ranking van je website.
Ook links en redirects naar externe bronnen moeten kloppen en goed werken. Rare zogeheten ‘cross-links’ naar niet-mobiel geoptimaliseerde websites hebben een negatieve invloed. Mobiele geörienteerde links moeten linken naar mobiele geoptimaliseerde websites en andersom.
Er zijn uiteraard nog veel meer tips en manieren om je website binnen het nieuwe algoritme van Google nog beter te scoren. Laat ons daarom weten als je vragen of opmerkingen hebt hierover. We helpen je graag verder!